الأربعاء، 29 يوليو 2009

العصفور الذى رحل !




منذ عام طار العصفور رحل يوسف شاهين واقيم يوم الاثنين القداس الالهى على روحه بمقابر الروم الكاثوليك بالشاطبى
والعصفور هو وصف فنى حقيقى فشاهين تنقل من الافلام الكوميديه الى التاريخيه الى الروائيه وحتى الى التسجيليه .
ونحن نتذكره فى ذكرا ه الاولى ليس لانه المخرج الذى حصل على السعفه الذهبيه من مهرجان كان بل هو المخرج المصرى الوحيد
الذى كون مدرسه واضحة المعالم نرى بصماتها فى جيل كامل من شباب مخرجى السينما حاليا.
وهو يسارى ناصرى قومى قدم امق نقد للتجربه الناصريه فى العصفور وعودة الابن الضال.
وهو المسيحى الذى قدم ارقى دفاع عن الحضاره الاسلاميه فى الناصر صلاح الدين والمصير .
ان احتراق كتب ابن رشد فى المشهد الاخير فى الفيلم هو الذى يحكم حياتنا الفكريه الراهنه .
سلاما ايها العصفور ولسه الاغانى ممكنه ....

هناك 8 تعليقات:

  1. سعاد فاخورى
    قلائل من تذكر يوسف فى ذكراه الاولى.اكن اعماله لن تنسى ولا توجد قناه سينمائيه لاتعرض اعماله..
    سعيد بتذكرك اياه وشكراااااا

    ردحذف
  2. عزيزتى سعاد فاخورى

    مرتسنه على وفاة يوسف شاهين..شكرا لتذكرك له
    ولن ننسى العصفور..ابداااااااااا

    ردحذف
  3. انا جاية اقول حاجات كتير
    اولا جوايا احساس انك عسوله
    ثانيا مدونتك بجد عسوله
    ثالثا اختيارك لصورة ليلى مراد موفق جدا
    بيفكرنى بمدونة الاستاذ العجوز والبحر اللى بسعد جدا لما بشوف صورة عبد الوهاب عنده
    رابعا يوسف شاهين
    انا مختلفة معاه فى حاجات كتير
    بس ده مايمنعش انه مميز وعبقرى ودماغه حلوة جدا
    انا شفت له فيلم قديم اوى اسمه تقريبا بابا امين بيدل على عبقرية فنية عاليه
    كنت بحب جدا باب الحديد والناصر صلاح الدين
    يمكن لانى ماركزتش اوى مع افلامه التانية
    بحب ارائه الجريئة واسلوبه الصادم مع انى كنت بتخض منه
    بحب جدا حالة الجدل اللى بيخلقها حوالين نفسه حتى وهو مش معاناحوالين ديانته

    انا معنديش اى مشكلة يكون مسلم ولا مسيحى
    لكن حبيت فيه انه بيثير جدل كبير جدا
    لان الشخصية الغنية العبقرية هى بس اللى الناس بيختلفوا عليها
    انا رغاية مش كده؟
    تحياتى لك

    ردحذف
  4. استاذى العجوز والبحر
    فعلا قلائل من تذكر الفنان العبقرى ..وتذكر ايضا عندما قمت سيادتك بتدريس تاريخ الفن لنا العام الماضى.. بمعهد الفنون المسرحيه.. وقد عرفت سيادتك
    من كلمات معينهكانت تميز سيادتك وانت ىتستعرض التاريخ الاسلامى .. والفن الاسلامى وقد لاحظت ذلك فى موجزك عن تارخ الدوله الامويه وان من لم يقتل من الخلفاء فقد مات بالسم ..ارجو ان تكون هو المقصود
    لاننا احببناك فى استعراضك التاريخى الرائع..
    اسفه لاطالتى وشكرا..

    ردحذف
  5. سهيل ولى الدين علام
    سعيده بدخولك مدونتى وارجو ان لاتكون الاخيره..
    وكلنا لن ننسى العصفور..

    ردحذف
  6. لقد خلقنا الله احرارا
    انا سعيده جدا بزيارتك مدونتى المتواضعه وارجوا الا تقطعيها اما بالنسبه للصورهفماما كانت بتحب ليلى مراد وكان افلامها بتتفرج علبها كثير لغاية مانا احببتها ايضا وعندما عملت المدونه شفت مدونة العجوز والبحر وشفته فى صورة عبد الوهاب وكان فيه فيلم قديم فى التليفزيونوكان غزل البنات ..
    فاخترت ليلى مراد..
    اما يوسف شاهين فانا بحبه جدا وهو فى اخراجه كان بيشرح افلامه وكان عبقرى جداا..
    انا سعيد بزيارتك ولاانسى كلمه كتبها الاستاذ العجوز
    فى رده عليكى بانككنتى موجوده فى السويس ولم تغادرى مع
    المهاجرين .ومش فاكره كتبها امتى وليه..وسلوى السجان قالت انك مصريه فى الصميم ..وانا بحبك ومشعارفه ليه متصوراكى اختى الكبيره رغم انى ماليش اخوات..
    سعدت بكى...............

    ردحذف
  7. هههههههههههههههههههههه
    طيب ليه مش اختك الصغيرة
    هو انا باين عليا انى كبيرة كده


    لا بجد انا سعيدة اوى بتعرفى عليك
    بحس بيك رقيقة
    فنانه بقى هنعمل ايه؟
    ربنا يحقق لك احلامك

    ردحذف